lördag 24 mars 2018

Ikväll startar VM-säsongen 2018

Äntligen är det dags. Landskamp mot Chile och det verkar som att vi kommer att ställa upp med bästa möjliga tillgängliga lag. Nu börjar förberedelserna inför VM på allvar och det ska bli oerhört kul att se Jannes gäng igen, för första gången sedan miraklet i Milano.

Som alltid är det prestationen som är det viktiga snarare än resultatet ikväll. Men samtidigt vill vi ha med oss den positiva känslan in i VM, så får man kanske önska minst ett kryss?

Jag vet att det inte är nu som spelare ska vara som bäst. Ligorna i Europa ska avslutas och de nordiska ligorna ska komma igång innan det är dags att ta ut en slutgiltig trupp. Men jag tänkte ändå ge mig på att ta ut min VM-trupp, så som jag ser det idag, den 24 maj. Observera att detta är min trupp, inte nödvändigtvis den trupp jag tror att Janne tar ut. Det kommer att vara vissa skillnader, även om givetvis stommen är densamma.

Ett par förutsättningar inför trupputtagningen:
* Jag utgår ifrån att de spelare som tackat nej till landslaget inte är uttagningsbara. Därmed missar jag några spelare som skulle gått direkt in i en trupp och t o m troligen startelva (Wernbloom, Rasmus Elm och Isaksson), några spelare som skulle kunna vara med i en trupp om de är friska och intresserade på allvar (Zlatan och Erik Johansson) och sedan finns det även dem som tackat nej men antingen lagt av eller ändå inte varit intressanta för en trupp (exempelvis Källström, Erkan Zengin, Henrik Rydström och Tobinho).
* Idag har vi några VM-aktuella spelare som är skadade. Jag utgår från att Jakob Johansson tyvärr är borta från VM, men att övriga (t ex Albin Ekdal eller Robin Olsen) kommer att vara hela och i form lagom till VM.
* Som vanligt är det 23 spelare som gäller, d v s i princip tre målvakter och i övrigt två spelare per position. Nu väljer jag dock att se ett antal spelare som alternativ på mer än en position, vilket ger lite mer flexibilitet.
* Jag utgår ifrån att det är 4-4-2 som gäller och därför tar jag ut spelare därefter. Kanske borde vi framöver utveckla ett 3-5-2 spel, men nu är det spelet som tog oss till VM som kommer gälla.
* Och slutligen, alla VM-trupper måste ha en joker. Jag har valt en spelare i de offensiva leden som jag inte direkt tror att Janne kommer att ta ut, men som skulle kunna vara en riktigt nyttig spelare att kasta in när vi ska framåt.

Med detta sagt, så här ser min trupp ut:

Målvakter
Här finns det en del unga och lovande målvakter i landet och jag väljer att inte nödvändigtvis ta ut landets tre bästa (uttagningsbara) målvakter, utan lämna platsen som tredjemålvakt till en ung spelare som ska ta över i framtiden. På samma sätt som en ung Magnus Hedman var med 1994 eller som att Andreas Isaksson var med utan att spela 2002. Därför får tyvärr inte Kristoffer Nordfeldt plats i min trupp, utan Kalle Johnsson är tvåa och Pontus Dahlberg går in som trea.
Robin Olsen, Karl-Johan Johnsson, Pontus Dahlberg

Försvarare
Här har vi en lagdel som fungerat väldigt bra under Janne, så jag är väldigt överens med hans val. Däremot väljer jag att bara ta med sju backar, eftersom jag menar att Lustig är given från start samt att hans backup finns på andra platser i truppen (både Vigge och Sebastian Larsson gör det väldigt bra där om så skulle krävas). I övrigt inga konstigheter; mittbackarna har gjort det väldigt bra och vänsterbacken är kanske vår allra starkaste position med två spelare av hög europeisk klass som konkurrerar.
Martin Olsson, Ludwig Augustinsson, Andreas Grankvist, Viktor Nilsson Lindelöf, Pontus Jansson, Filip Helander, Mikael Lustig

Centrala mittfältare
Utan tvekan vår svagaste lagdel, där vi också de senaste åren tappat en hel del tongivande spelare (Kim Källström, Pontus Wernbloom, Rasmus Elm, Jakob Johansson). Balansen i laget kräver defensiv tyngd här, så jag vill gärna få med Oscar Lewicki. Han går för mig före Gustaf Svensson, som jag lämnar utanför truppen. Detta förutsätter dock att Albin Ekdal bedöms vara helt fit for fight. Om han är osäker så kanske man tvingas ta in en femte centrala mittfältare på bekostnad av en yttermittfältare. Alternativt kan Jimmy Durmaz vara ett alternativ som backup, men som sagt utgår jag från att Albin kommer att vara hel
Oscar Lewicki, Albin Ekdal, Oscar Hiljemark, Sebastian Larsson

Yttermittfältare
Här tycker jag att vi har många konstruktiva och lovande spelare, så jag tvingas lämna starka namn som Sam Larsson, Marcus Rohden och Nabir Bahoui hemma. Men här är konkurrensen tuff. Från start vill jag nog se Emil Forsberg och Victor Claesson på varsin kant, men Jimmy Durmaz gjorde det väldigt bra i kvalet och Ken Sema är en fullständig sensation som man också vill ha in i en startelva. Sedan kommer min joker, Magnus Eriksson. En poängspelare som tyvärr inte fått de chanser han förtjänat i landslaget. Jag ser honom som ett alternativ antingen på kanten eller på topp och det skulle vara oerhört spännande att se honom i VM.
Emil Forsberg, Ken Sema, Victor Claesson, Jimmy Durmaz, Magnus Eriksson

Anfallare
Här är det ju bara att konstatera att vi inte längre har några anfallare av allra högsta klass. Marcus Berg och Kiese-Thelin gör ju en hel del mål, men dock i lag och ligor ett par klasser under högsta nivå. Ola Toivonen har varit fullständigt iskall i klubblaget och spelar i princip inte matcher nuförtiden. Men då han var en av våra allra bästa spelare i kvalet, så är han fortfarande given i truppen och troligen även startelvan. Så tyvärr är inte konkurrensen mördande, så här finns en chans för någon (t ex Carlos Strandberg) att slå sig in i laget under de kommande månaderna, men de spelare ute i Europa som hade kunnat slå sig in har inte lyckats göra så under säsongen, så jag kommer att gå på de namn som varit med längs vägen i kvalet.
Marcus Berg, Ola Toivonen, John Guidetti, Isak Kiese-Thelin

Inga stora överraskningar i min trupp gissar jag, förutom Magnus Eriksson. Jag gissar att detta är till stora delar samma lag som Janne kommer att ta ut, men att Kristoffer Nordfeldt, Emil Krafth och Gustaf Svensson kommer att ta platser, troligen på bekostnad av Pontus Dahlberg, Oscar Lewicki och Magnus Eriksson. Jag kommer säkert att återkomma i frågan när vi närmar oss den slutliga trupputtagningen.

Ikväll tippar jag 1-1 förresten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar